Listing 1 - 10 of 80 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Dit werkboek bevat achtergrondinformatie en suggesties voor activiteiten met vaders naar aanleiding van het Project vaders, dat in maart 2004 overal in Rotterdam werd georganiseerd . Het project werd ontwikkeld om het belang van de betrokkenheid van vaders bij de opvoeding van hun kind te benadrukken. De thema's hebben betrekking op 'de vader als opvoeder', 'de vader als vriend' en 'de vader als vrijwilliger'.
Choose an application
De Contactdoos wil bijdragen tot een beter contact tussen ouders en jongeren. Het spel zet jongeren en/of ouders aan om na te denken en te communiceren over hun onderling contact. Daardoor krijgen ze een beter inzicht in en begrip voor elkanders leefwereld, behoeften, verlangens, problemen en drijfveren. De thema's 'communicatie', 'opvoeding', 'relaties en seksualiteit', 'risicogedrag en genotmiddelengebruik', 'school' en 'vrije tijd' komen aan bod. Het spel kan worden gespeeld met of zonder volwassenen, liefst in grote groepen, bijvoorbeeld in de jeugdbeweging, een jeugdinstelling of een school. Of je kunt er met meerdere gezinnen voor rond de tafel gaan zitten.
Choose an application
De Belgische Sherborne Vereniging en Sig sloegen de handen in elkaar om een inleidende film te maken over de bewegingspedagogiek gebaseerd op het werk van Veronica Sherborne. Behalve de doelstellingen van de pedagogiek worden ook de talrijke doelgroepen in de kijker geplaatst (zowel kinderen, jongeren als volwassenen uit verschillende settings). De video geeft een totaalbeeld op de mogelijkheden van het gebruik van de Sherbornemethode. Het is dan ook een smaakmaker om geïnteresseerde therapeuten, leerkrachten, studenten en ouders aan te zetten tot verdere verdieping en vorming.
Choose an application
Dit themapakket bevat informatie en materiaal voor het organiseren van één of meer ouderbijeenkomsten over regels en grenzen. Het biedt ouders en beroepskrachten informatie en inzichten die zij in hun alledaagse opvoedingspraktijk kunnen gebruiken. In de bijeenkomst is er aandacht voor informatieoverdracht, maar ook voor uitwisseling van ervaring van opvoeders onderling.
Choose an application
Dit boekje wil ouders helpen om zicht te krijgen op het temperament van hun kind, of om dit zicht te vergroten. Ook wil de auteur opvoeders helpen om zicht te hebben op hun eigen temperament en de manier waarop dit van invloed is op de relatie met het kind. Daarnaast worden tal van praktische tips gegeven voor de dagelijkse opvoedingssituaties. Het boekje eindigt met de beantwoording van een aantal vaak gestelde vragen over het temperament.
Choose an application
Dit themapakket is bedoeld voor bijeenkomsten van ouders met kinderen van 0-4 jaar. Alle ouders krijgen te maken met de eigen wil van hun kind. Dat hoort bij het opgroeien. Een kind moet daarmee leren omgaan. Wat helpt is om dingen steeds op dezelfde manier te doen en door duidelijke regels te stellen. Bijvoorbeeld bij eten, slapen en zindelijk worden.
Choose an application
Ouders, opvoeders, leerkrachten en therapeuten willen kinderen zien ontwikkelen. Hoe groter de kwaliteit van stimuli van de volwassene, hoe groter de ontwikkelingskansen van het kind. Maar welke prikkels stimuleer ik als volwassenen bij mijn kind? Aan welke kwaliteitsnormen moet mijn interactie voldoen? Antwoord daarop is in elke opvoedingssituatie dezelfde: de nood van elk kind aan mediatie. De auteur ging te rade bij o.m. Feuerstein, P.S. Klein, F. Cuvelier, C. Haywood en K. Greenberg. Het boek is een werkboek, zodat de lezer de kans krijgt zichzelf te evalueren tijdens het lezen. Elk hoofdstuk eindigt met tips voor ouders, opvoeders en leerkrachten.
Choose an application
Dit boek geeft een brede introductie in de taalwetenschap in al haar facetten. De structuur van taal krijgt ruime aandacht, maar ook de taalgebruiker en de taalgemeenschap komen uitgebreid aan bod. De gebruikte voorbeelden komen uit een groot aantal verschillende talen. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal opdrachten, die kunnen worden opgelost met behulp van de in dat hoofdstuk geïntroduceerde begrippen. Onderwerpen die o.a. aan bod komen: taalverwerving, taalhandelingen, syntaxis, woorden en hun betekenis, klanken, talen en taalgemeenschap met als onderdeel tweetaligheid..
Choose an application
'Spel en ontwikkeling' is bestemd voor (aanstaande) leidsters en leerkrachten die ontwikkelingsgerichte spelactiviteiten voor jonge kinderen willen ontwerpen en begeleiden. In het boek zijn drie grote lijnen aan elkaar verbonden. Eén daarvan is de uitwerking van de spelactiviteiten die voor kinderen van drie tot ongeveer zeven jaar noodzakelijk zijn: manipulerend spel en bewegingsspel, rollenspel, constructiespel en thematisch spel. De tweede wordt gevormd door de leerprocessen die binnen deze spelactiviteiten aangesproken worden: sociale vaardigheden, taalontwikkeling, woordenschat en NT2, symboolvorming en schematiseren, en lees-schrijfontwikkeling en reken-wiskundeontwikkeling. In de derde lijn krijgen het didactisch handelen en de vaardigheden een plaats die leidsters en leerkrachten inzetten om het spel goed te kunnen ontwerpen, te begeleiden, te observeren en te plannen. In dit boek staat het begeleide spel centraal. De overwegingen achter deze keus zijn in het slothoofdstuk verwoord.
Listing 1 - 10 of 80 | << page >> |
Sort by
|